معرفی و تاریخچه ورزش جیت کان دو

یکی از سبک‌های مدرن هنرهای رزمی است که توسط بروس‌لی، رزمی‌کار و هنرپیشه معروف سینما پایه‌گذاری شد. این سبک یکی از سبک‌های منحصر به فرد چینی است که می‌توان آن را پایه ایجاد رشته‌های رزمی ترکیبی چون امام ای دانست. این هنر مبارزاتی هیچ نوع حد و مرزی در مبارزه و دفاع از خود برای مبارز قائل نیست از این رو تمامی فنون رشته‌های کاربردی دنیا را در خود جای داده (شامل بوکس، کیک بوکسینگ، موی تای، ووشو ساندا، کشتی، جودو، آیکیدو، هاپکیدو، جوجیتسو برزیلی، تکواندو، کنگ فو، وینگ چون، اسکریما، کشتی کج، ساواته،امام ای، کاراته رشته‌های رزمی شمالی و جنوبی چین و دفاع شخصی و…) و در کنار تمامی این فنون کار با سلاح سرد و گرم و خلع سلاح را در خود دارد همچنین چون فضای مبارزاتی جیت کان دو کاملاً واقعی هست مبارزه با چند نفر و مبارزه در فضای محدود (مانند مترو، اتوبوس، آسانسور…) و شرایط خطرناک را در خود جای داده است.

بروس‌لی اعتقاد به هنر رزمی با استفاده از ضربات دست و پا داشت که از همین‌رو در گفته‌ای از ایشان نقل شده: «اگر انسانی با چهار دست و چهار پا به دنیا آمد می‌توان گفت که ضربات به شکل پیچیده‌ای قابل تولید است، بنابراین ایجاد محدودیت در استفاده اعضای بدن و یا خلاصه شدن در فنون موجود و حضور در هنرهای رزمی را رد می‌کند.

بروس لی این هنر رزمی را با نام جیت کان دو و بدون پیشوند و پسوند نام‌گذاری کرد.

این رشته گاهی جان فان جیت کان دو نیز نامیده می‌شود؛ اما به نظر خود بروس، جیت کان دو هر شخص جیت کان دو خود اوست، (همانند نظریه استاد ایپ من در وینگ چون) پس کلمه جان فان را از ابتدای جیت کان دو حذف نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *